Delo (časopis)

slovenski časnik

Delo je slovenski nacionalni dnevni časopis, ki ga izdaja časopisno založniško podjetje Delo d.o.o. iz Ljubljane. Po podatkih Raziskave branosti in bralcev iz leta 2018 ima dnevni doseg 153.900 bralcev oz. 9,7 %,[3] kar je drugi rezultat med slovenskimi dnevniki. Poleg tiskane izdaje ponuja tudi spletno izdajo, domača spletna stran delo.si je imela po podatkih MOSS januar 2019 mesečni doseg 374.392 oz. 28,4% slovenskih uporabnikov spleta.[4] Izhaja od ponedeljka do sobote, časopis pa bogatijo tudi nekatere priloge.

Delo (časopis)
UrednikBojan Budja[1]
Pogostost izdajanjadnevnik
IzdajateljDelo d.o.o.
Leto ustanovitve1959
PodjetjeFMR, d.d.[2]
SedežDunajska 5, Ljubljana, Slovenija
Jezikslovenščina
Spletna stranwww.delo.si
ISSN0350-7521

Uredništvo vsako leto podeljuje literarno nagrado Kresnik za najboljši slovenski roman in priznanje za osebnost leta.

ZgodovinaUredi

Časopis je nastal z združitvijo časopisov Ljudska pravica in Slovenski poročevalec. Prva številka je izšla 1. maja 1959.[5]

Leta 2003 je Pivovarna Laško z nakupom 24,98 % lastniškega deleža v Delu od družbe PID Zvon 1 (ki je bila v lasti slovenske rimokatoliške cerkve[6]) postala največja lastnica časopisne družbe.[7][8] Leta 2005 je Delo postalo 19,9-odstotni lastnik Večera.[9] Na sestanku s predsednikom vlade Janezom Janši avgusta leta 2005 se je Boško Šrot, ki je obvladoval Pivovarno Laško, dogovoril, da bo v zameno za vpliv države v Delu Pivovarna od države lahko odkupila Merkator.[10][11][12] Janševa vlada je nato v Delo kot nadzornike, upravo in urednike nastavila politične zaveznike.[11] Kmalu po dogovoru je bil z namenom krojenja poročanja Dela v skladu z interesi vlade kot odgovorni urednik Dela nastavljen Peter Jančič[12] kljub temu, da je na glasovanju novinarjev Dela Jančiču nasprotovalo 86,5 % novinarjev.[13] Po nastavitvi Jančiča je protestno odstopilo okoli ducat delovih novinarjev. Novinarji Dela navajajo, da je Jančič preprečeval kritično poročanje o vladi. Jančič je navedbe zanikal.[12] Jančiča je leta 2020 tretja Janševa vlada namestila kot odgovornega urednika portala Siol.net ob podobni odsotnosti podpore medijevih novinarjev.[14] Pivovarna Laško je leta 2007 postala lastnica 94,09-odstotnega deleža Dela.[15][12] Zaradi domnevnega vmešavanja Dela v uredniško politiko tednika Mag, lastništvo katerega je Delo prevzelo, so novinarji Maga leta 2008 ustanovili tednik Reporter. Delo je nato poskušalo ovirati ustanovitev tega novega medija.[16][17][18]

Delo je leta 2008 pridobilo 59,25-odstotni delež v Večeru in s tem postalo 79,25% lastnik Večera. Ministrstvo za kulturo je tedaj določilo, da je bil prevzem nezakonit.[19] Septembra 2009 je Agencija za varstvo konkurence določila, da mora zaradi presežne tržne koncentracije Delo odprodati vsaj 75-odstotni lastniški delež Večera.[20] Pivovarna Laško je Delo prvič poskusila prodati leta 2010, a ni prejela nobene zavezujoče ponudbe. Prodajni postopek je bil ponovno zagnan septembra leta 2013, a kljub začetnemu zanimanju dveh kupcev ni bil izveden zaradi prenehanja zanimanja potencialnih kupcev.[21] Leta 2014 je Delo prodalo delež v Večeru.[7]

Leta 2015 je 100-odstoten lastniški delež Dela na dražbi od Pivovarne Laško za 7,3 milijone evrov prevzelo holdinško podjetje FMR, ki je lastništvo s podjetjem Kolektor in ki ga obvladuje Stojan Petrič.[21][22][23] Za nakup se je potegovala tudi mariborska družba Pronet, ki je pred tem pomagala financirati nakup Večera.[21][23] Petrič je nemudoma po prevzemu zamenjal odgovornega urednika, ki je nato odpustil številne zaposlene Dela, predvsem izkušene in priznane novinarje, in s tem temeljito spremenil uredniško politiko časopisa.[22] Petrič je v intervjuju za Delo leta 2018 zanikal vpletenost v odhodom Delovih novinarje, a izjavil, da od novinarjev Dela pričakuje "lojalnost" in "enotnost". V intervjuju je tudi izrazil interes za prevzem drugih medijev.[22][24]

VsebinaUredi

Vsebina pokriva vsa področja, od slovenske lokalne in nacionalne politike in regionalnih novic do dogodkov v svetu, kulture, športa in gospodarstva. Poleg klasičnih novinarskih člankov vsebuje še komentarje in reportaže.[5]

PrilogeUredi

Časopis ima 8 rednih prilog:

  • Ona - vsak torek
  • Delo in dom - v sredo, vsakih 14 dni; vodnik za gradnjo, urejanje in prenovo domačega in delovnega okolja
  • Polet O2 - vsak drugi četrtek v mesecu; seznanja z novostmi v športni rekreaciji, prehrani in zdravju
  • Vikend - vsak petek; tedenski TV-vodnik v Sloveniji
  • Svet kapitala - vsak petek; finančna priloga
  • Sobotna priloga - vsako soboto
  • Odprta kuhinja - vsako soboto; kulinarični vodnik tednika Nedelo
  • Super 50 - vsak prvi ponedeljek v mesecu

Glej tudiUredi

SkliciUredi

  1. "Uredništvo". www.delo.si. 2018-04-04. Pridobljeno dne 2020-04-06.
  2. "Lastništvo". Delo. Pridobljeno dne 2020-04-06.
  3. "Raziskava branosti in bralcev". rbb.si. januar 2018. Pridobljeno dne 7.5.2019.
  4. "VALUTNI PODATKI O OBISKANOSTI SPLETNIH MEST". Pridobljeno dne 7.5.2019.
  5. 5,0 5,1 "Culture.si".
  6. "Pošteni cerkveni prevzemi". Mladina.si. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  7. 7,0 7,1 gospodarstvo, N. G. (2015-04-13). "Kronologija: ključni mejniki Pivovarne Laško". www.delo.si. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  8. "Pivovarna Laško lastnik 24,98 odstotka Dela". Finance.si. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  9. "Delo kupilo 19,9 odstotka delnic Večera". Dnevnik. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  10. gospodarstvo, V. T. (2013-07-19). "Kdo je Boško Šrot?". www.delo.si. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  11. 11,0 11,1 "Boško Šrot podrobneje razkril trgovanje z Delom". Dnevnik. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 Bilefsky, Dan (2008-01-08). "Slovene leader accused of media censorship". The New York Times (angleščina). ISSN 0362-4331. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  13. Uredništvo (2006-02-28). "Jančič novi odgovorni urednik Dela". www.delo.si. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  14. "Večer - Jančič prevzema državni Siol, glasovalo malo novinarjev". www.vecer.com. 2020-04-04. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  15. Uredništvo (2007-05-03). "Pivovarna Laško 94-odstotna lastnica Dela". www.delo.si. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  16. "Nov tednik Reporter". Mladina.si. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  17. Uredništvo (2008-05-16). "Izid Reporterja ustavljen?". www.delo.si. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  18. "Novinarji Reporterja: Šrot nas skuša zaustaviti". siol.net. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  19. "MK: Prevzem Večera je bil nezakonit".
  20. "Delo mora Večer prodati do srede". RTVSLO.si. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  21. 21,0 21,1 21,2 "Delo bo za 7,3 milijona evrov kupil FMR Stojana Petriča". siol.net. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  22. 22,0 22,1 22,2 "Slovene media owned by oligarchs, corrupt politicians | Reporters without borders". RSF (angleščina). 2018-02-13. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  23. 23,0 23,1 Delo.si, Klara Škrinjar, Ozadja, M. Č (2015-06-03). "Delo, d. d., prodano − novi lastnik je FMR". www.delo.si. Pridobljeno dne 2020-04-15.
  24. Gole, Jan Bratanič, Nejc (2018-02-02). "Slovenska industrija bo čez 15 let povsem drugačna. Ali pa je ne bo". www.delo.si. Pridobljeno dne 2020-04-15.

Zunanje povezaveUredi